Δευτέρα 12 Οκτωβρίου 2015

Αυξήσεις Μετοχικού Κεφαλαίου Συστημικών Τραπεζών. Μύθοι μυθεύματα παραμύθια και μερικές αλήθειες και εκτιμήσεις.

Σαν να μην πέρασε μια μέρα από πέρσι τέτοιο καιρό όταν το σύνολο του έντυπου και ηλεκτρονικού τύπου ασχολούνταν με την ανακεφαλαιοποίηση των τραπεζών και αναπαρήγαγε τερατώδη σενάρια για γιγάντιες αυξήσεις μετοχικού κεφαλαίου που φυσικά ποτέ δεν έγιναν.


Ο λόγος που ξεκίνησε το συγκεκριμένο ιστολόγιο ήταν ακριβώς για να αποδείξει ότι ούτε επρόκειτο να γίνουν οι ΑΜΚ ούτε ήταν αναγκαίες.  Πράγματι από τον Αύγουστο και σε αλλεπάλληλες αναρτήσεις, είχαμε αποδείξει, ότι τα σχετικά σενάρια ήταν είτε αποκυήματα της φαντασίας ορισμένων δημοσιογράφων είτε εσκεμμένη μετάδοση πληροφοριών για τους γνωστούς λόγους και φυσικά δικαιωθήκαμε απόλυτα, μιας και όλες οι τράπεζες πέρασαν χωρίς κανένα πρόβλημα (εδώ).

Ας δούμε λοιπόν τα φετινά καταστροφολογικά σενάρια που διαδίδονται και ας προσπαθήσουμε με την απλή λογική να καταλήξουμε σε συγκεκριμένα συμπεράσματα.  Να υπενθυμίσουμε ότι φέτος έχουμε στοιχεία μόνο έως το Q1 του 2015 και ουδέν περαιτέρω (πλην Eurobank).


Βασικοί Δείκτες κεφαλαιακής επάρκειας Α' τριμήνου 2015

 
Πίνακας 1

Από τον πίνακα 1 συνάγουμε τα παρακάτω συμπεράσματα:

(1).- Ο δείκτης CET1 και στις 4 τράπεζες απέχει κατά πολύ από το 5,5% που είχε χρησιμοποιηθεί στο adverse scenario των stress test του περασμένου έτους.  Εάν διατηρηθεί η ίδια παραδοχή θα είναι αρκετά δύσκολο να πέσει κάτω από αυτό το όριο. H μεταβολή του συγκεκριμένου ποσοστού μάλλον θα πρέπει να θεωρείται πολύ δύσκολη - αλλά όχι αδύνατη - μιας και θα προκαλέσει ντόμινο στις ευρωπαϊκές τράπεζες λόγω των επερχομένων πανευρωπαϊκών stress test του 2016.  Οψόμεθα.

(3).-Υπάρχει κεφαλαιακό πλεόνασμα ύψους 9,554 δις € εφόσον ο δείκτης CET1 διατηρηθεί στο 8% στο βασικό σενάριο των stress test.  Με λίγα λόγια και από μόνο του το συγκεκριμένο ποσό είναι υπέραρκετό για την κάλυψη και των πιο ακραίων σεναρίων τουλάχιστον για τα AQR.

(4).- Η συμμετοχή του  DTC (Deferred Tax Credit), είναι οι οριστικές και εκκαθαρισμένες απαιτήσεις έναντι του Δημοσίου στις οποίες (με το άρθρο 5 του νόμου 4303/17.10.2014) και ειδικα για τις περιπτώσεις της Alpha αλλά και της ETE μάλλον δεν είναι σε τραγικά επίπεδα, όπως πολλές αποτυχημένες Κασσάνδρες διατείνονται και άρα οποιοδήποτε κούρεμα θα τις επηρεάσει ελάχιστα.  Μάλιστα αυτός θα ενισχυθεί περαιτέρω στην περίπτωση που γίνει αποδεκτό το αίτημα των Ελληνικών τραπεζών

(6).- Ο δείκτης Καλύψεων των Καθυστερήσεων είναι σε ικανοποιητικά επίπεδα.

(7).- Ειδικά στην περίπτωση της NBG ο Δείκτης δανείων σε καθυστέρηση βρίσκεται σε σχετικά καλό ποσοστό.


Δυναμικά Σενάρια


Όπως και το 2014 λήφθηκαν υπόψιν τα δυναμικά σενάρια αλλά και τα Business Plans για την πώληση non core & core business assets, το ίδιο θα συμβεί και τώρα.

Να υπενθυμίσουμε ότι με βάση τα stress test του 2014 η ETE παρουσίασε νέες κεφαλαιακές ανάγκες ύψους 0,93 δις € ενώ η Eurobank 1,76 δις €, τα οποία λαμβανομένων υπόψιν του δυναμικού σεναρίου και των εγκεκριμένων από την DGComp σχεδίων αναδιάρθρωσης για την μεν πρώτη εξαλείφθηκαν πλήρως ενώ για τη δεύτερη μειώθηκαν στα 18 εκ. €. 

Απομείωση ΤΧΣ


Πίνακας 2










Όπως παρατηρούμε από τον παραπάνω πίνακα σε περίπτωση που το ΤΧΣ δεν 
συμμετάσχει στην αύξηση του ΜΚ με άμεσο τρόπο θα υποστεί ένα τεράστιο dilution που σε ορισμένες περιπτώσεις ίσως να είναι στα επίπεδα του resolution.

Το συγκεκριμένο ποσό του πίνακα 1, επιβαρύνει το δημόσιο χρέος και η απομείωση του θα σημάνει ένα εθνικό έγκλημα μιας και αποτελεί κοινές μετοχές και η μη συμμετοχή του ΤΧΣ στην ανακεφαλαιοποίηση θα σημάνει την απώλεια του συγκεκριμένου χρηματικού ποσού.  Συγχρόνως και οι Ευρωπαίοι μόνο να χάσουν έχουν μιας και η συμμετοχή του ΤΧΣ στο μετοχικό κεφάλαιο των τραπεζών αποτελεί το κυριότερο asset ώστε να βρεθούν τα 50 δις € που είναι αναγκαία ως εξασφάλιση του δανείου προς τον ESF.  

Επίσης εφόσον το ΤΧΣ δεν συμμετάσχει στην ανακεφαλαιοποίηση και οι τράπεζες συγκεντρώσουν τα κεφάλαια από το AQR και τα stress test από ιδιωτικά κεφάλαια αυτές θα ιδιωτικοποιηθούν έναντι πινακίου φακής ενώ μια ακόμη επίπτωση θα είναι η Ευρωπαϊκή Ένωση να χάσει την πρόσβαση της στην ιδιωτική οικονομία και να μην έχει κατ' ουσίαν λόγο στην οικονομική ζωή της χώρας. Παράλληλα οι ιδιώτες μέτοχοι θα καταστούν έρμαια των κυβερνώντων και θα πρέπει να λειτουργούν χωρίς την ομπρέλα της Ευρώπης.

Με άλλα λόγια η συμμετοχή συμφέρει - στα όρια του αναγκαίου - τους Ευρωπαίους, τους Έλληνες και όσους ιδιώτες θα συμμετέχουν.

Η μόνη λύση για να εξυπηρετηθούν τα συμφέροντα ΟΛΩΝ είναι η συμμετοχή του ΤΧΣ με κανονικούς όρους και η διασφάλιση του ποσοστού του.

Απομείωση Προνομιούχων Μετοχών ν. Αλογοσκούφη


Πέραν της απομείωσης του ΤΧΣ, όπως αναφέραμε πιο πάνω, το Ελληνικό δημόσιο, το πιθανότερο, να απολέσει και άλλο ένα τεράστιο ποσό ύψους 2,71 δις € μιας και οι ΕΤΕ και Eurobank δεν έχουν αποπληρώσει τις προνομιούχες μετοχές που είχαν δοθεί ως κρατική ενίσχυση του πυλώνα Ι του ν. 3723/2008 σε αντίθεση με την Alpha και την Πειραιώς.

Εφόσον επιλεγεί να πάμε σε resolution των τραπεζών οι συγκεκριμένες μετοχές, ως τίτλοι χαμηλής διασφάλισης, θα χαθούν μιας και πολύ δύσκολα νομικά θα μπορούσε να επιφυλαχθεί διαφορετική τύχη σε αυτές τις μετοχές.

Dilution υφισταμένων μετόχων


Στις Ελληνικές τράπεζες συμμετέχουν μερικά από τα μεγαλύτερα funds παγκοσμίως, τα οποία διαχειρίζονται τεράστια ποσά αναγκαία τόσο για την ανακεφαλαιοποίηση των Ελληνικών τραπεζών, την επιτυχία του προγράμματος ιδιωτικοποιήσεων, τη συμμετοχή τους στις αυξήσει ΜΚ που θα χρειαστούν οι Ευρωπαϊκές τράπεζες μετά τα stress test του 2016 αλλά και τις εν γένει επενδύσεις στον ευρύτερο Ευρωπαϊκό Χώρο.

Είναι σίγουροι ότι οι Ευρωπαίοι δεν θα ήθελαν να έλθουν αντιμέτωποι με τους συγκεκριμένους διαχειριστές κρατώντας εχθρική στάση, δεν συνηθίζουν να είναι αυτοκτονικοί σε αντίθεση με εμάς.

Παράλληλα η Ευρωπαϊκή Ένωση αλλά και η ΕΚΤ θα βρεθούν αντιμέτωπες με τις νομικές υπηρεσίες των funds, οι οποίες θα χρησιμοποιήσουν τόσο τις δηλώσεις της Nouy του SSM και του Draghi για τη βιωσιμότητα και τη φερεγγυότητα των Ελληνικών τραπεζών αλλά κυρίως την αντίφαση της παροχής ρευστότητας μέχρι και την τελευταία στιγμή πριν τα capital controls αλλά και αμέσως μετά την υπογραφή της συμφωνίας  τον Ιούλιο, μιας και αποδεδειγμένα θα έχουν χρηματοδοτήσει μη βιώσιμα τραπεζικά ιδρύματα δια του ELA, παραβαίνοντας κατάφωρα το καταστατικό της Κεντρικής Τράπεζας.

Πέραν όμως των νομικών συνεπειών η ΕΚΤ θα δεχθεί και ένα μεγάλο πλήγμα στην αξιοπιστία της ακριβώς για τους ίδιους λόγους που αναφέρονται πιο πάνω.

Προβλέψεις Ξένων Οίκων


Σύμφωνα με τους ξένους οίκους έχουμε τις παρακάτω προβλέψεις:

Barclays

 

















JP Morgan (Baseline Scenario)





Goldman Sachs





ESM και εγκεκριμένα δάνεια


Ένα ακόμη θέμα που θα έπρεπε να εξετάσουμε είναι το ύψος των δανείων που είναι εγκεκριμένα σε σχέση με τα αναγκαία κεφάλαια για τη χώρα όπως αυτά έχουν εγκριθεί από το Eurogroup.

Τα κεφάλαια που έχουν εγκριθεί ανέρχονται στα 86 δις € και θεωρούνται απόλυτα αναγκαία.  Όμως μέχρι στιγμής έχουν εξευρεθεί μόνο τα 50 δις € από τον ESM με υπολειπόμενα ακόμη 36 δις € που μάλλον είναι, προς ώρας, αγνώστου προέλευσης, μιας και το ΔΝΤ δεν δείχνει καμία διάθεση συμμετοχής στο νέο πρόγραμμα και μάλιστα με ποσά αυτής της τάξεως.

Να σημειώσουμε επίσης ότι από τα 50 δις €, τα 25 δις € έχουν αρχικά προϋπολογιστεί να κατευθυνθούν προς την ανακεφαλαιοποίηση των τραπεζών. 

Λόγω ελλείψεως κεφαλαίων λοιπόν ο ESM και οι Ευρωπαίοι θα ήθελαν όσο λιγότερα κεφάλαια να κατευθυνθούν προς τις συστημικές τράπεζες, σε διαφορετική περίπτωση θα έπρεπε να ξαναπεράσει από τα κοινοβούλια των χωρών μελών (όπου είναι αναγκαίο) μια ακόμη τερατώδης αύξηση των κεφαλαίων του προγράμματος.

Αναρωτιέμαι εάν ακόμη και ο ίδιος ο Schaueble θα ήταν θετικός σε μια τέτοια εξέλιξη, όπως θέλουν να τον εμφανίζει μια τεράστια πλειοψηφία του έντυπου και ηλεκτρονικού τύπου.

Bad Bank


Διαβάζουμε από την απόφαση του Eurogroup της 14ης Αυγούστου (εδώ):

«Δεδομένου του μεγέθους του προβλήματος, καλούμε τις αρχές να αναπτύξουν όλα τα απαραίτητα μέσα, ανάμεσά τους και το άνοιγμα της αγοράς για τα μη εξυπηρετούμενα δάνεια, με τις κατάλληλες εγγυήσεις για την προστασία των ευάλωτων οφειλετών και να διερευνήσουν την πιθανότητα δημιουργίας μίας bad bank.»
Με λίγα λόγια και ενώ όλοι προσπαθούν να μας πείσουν ότι δεν υπάρχει στο τραπέζι η λύση της bad bank, στην ουσία στο ανακοινωθέν δίνονται δύο λύσεις:
  1. Η παράδοση των δανείων σε distress fund που σίγουρα απεύχεται η Ελληνική κυβέρνηση.
  2. Η δημιουργία μιας Bad Bank
Πουθενά δεν διαβάζουμε να αναφέρεται η διαχείριση των δανείων ανά τράπεζα και κατά μόνας, όπως και πάλι μετ'  επιτάσεως δηλώνεται σε όλο τον έντυπο και ηλεκτρονικό τύπο.

Επειδή οι Ευρωπαίοι δεν συνηθίζουν να "ανακαλύπτουν τον τροχό" ειδικά όταν έχουν δύο πολύ επιτυχημένα παραδείγματα όπως αυτά της SAREB στην Ισπανία και της ΝΑΜΑ στην Ιρλανδία και επειδή το ίδιο συμφέρον έχει και η καθ΄ ημάς κυβέρνηση, μάλλον θα πρέπει να θεωρείται δεδομένη, σε δεύτερο χρόνο η δημιουργία μιας αντίστοιχης τράπεζας και στην Ελλάδα.

Παράλληλα είναι ο μόνος τρόπος για να σωθεί η παρτίδα για το τραπεζικό σύστημα με τη συμμετοχή και ιδιωτικών κεφαλαίων.  

Δεδομένου ότι οι τράπεζες έχουν δημιουργήσει προβλέψεις περίπου στο 58% των επισφαλών δανείων εάν σε δεύτερο χρόνο χρησιμοποιηθούν τα 15 δις € συν όσα περισσέψουν από την ανακεφαλαίωση με το adverse scenario (2-4 δις €) η bad bank θα βρεθεί με δημόσια κεφάλαια ύψους 17-19 δις €.  Με την άντληση από την αγορά αντίστοιχων κεφαλαίων όπως στα παραδείγματα της Ιρλανδίας και της Ισπανίας θα μπορούσε να συγκεντρωθεί ένα τεράστιο κεφάλαιο ύψους τριάντα τεσσάρων έως τριάντα οκτώ δις €.

Με αυτά τα κεφάλαια μπορούν να εξαγοραστούν τα επισφαλή δάνεια σε μια τιμή πέριξ του 35-40% της αξίας τους.

Δηλαδή:

α) Οι τράπεζες θα βρεθούν με απόλυτα καθαρούς ισολογισμούς και μάλιστα με μια τεράστια κεφαλαιακή ενίσχυση που θα λάβουν από τη νέα ανακεφαλαιοποίηση άρα και να μπορούν να ξεκινήσουν τη χρηματοδότηση της πραγματικής οικονομίας,

β) Το νέο ΤΑΙΠΕΔ να βρεθεί με ένα πολύ υψηλό περιουσιακό στοιχείο

γ) Οι Ευρωπαίοι τεχνοκράτες να ελέγχουν πλήρως την ιδιωτική οικονομία 

Σε όλα αυτά να προσθέσουμε ότι η bad bank θα έχει σίγουρα και μάλιστα αρχικά έσοδα, μιας και σύμφωνα με έρευνα της Eurobank οι στρατηγικοί κακοπληρωτές ανέρχονται περίπου στο 17% του συνόλου των "κόκκινων" δανείων.  Το ποσοστό αυτό μετατρέπεται σε περίπου 15-17 δις € ή αλλιώς περίπου στο 50% της αρχικής επένδυσης των Ευρωπαίων και των ιδιωτών επενδυτών της "κακής τράπεζας".

Ενισχυτική της ίδρυσης της Bad Bank είναι οι τελευταίες διαρροές ότι τα υπολειπόμενα 15 δις € δεν θα αποδεσμευθούν άμεσα αλλά εν ευθέτω χρόνο.

Συμπεράσματα


Δεδομένων των παραπάνω:

1.- Το ΤΧΣ θα συμμετάσχει στην επικείμενη ανακεφαλαιοποίηση διότι σε κάθε άλλη περίπτωση το Ελληνικό δημόσιο θα χάσει περίπου 42,414 δις €, ενώ το νέο ΤΑΙΠΕΔ ουδέποτε θα μπορέσει να συγκεντρώσει τα 50 δις € που τίθενται από το πρόγραμμα ως εξασφάλιση των δανείων του ESM.

2.- Θα δημιουργηθεί Bad Bank

3.- Σε καμία περίπτωση η ανακεφαλαιοποίηση των τραπεζών δεν πρόκειται να φτάσει στα εξωφρενικά επίπεδα στα οποία είχε αρχικά προσδιοριστεί..

4.- Οι Ευρωπαίοι ούτε θέλουν ούτε μπορούν να έρθουν σε ρήξη με το διεθνές κεφάλαιο και τα funds και μάλιστα ενόψει:

  • Των ιδιωτικοποιήσεων στον Ελληνικό χώρο
  • Της διαχείρισης των κόκκινων δανείων

5.- Η πληροφορία ότι τα υπολειπόμενα 15 δις € θα εκταμιευθούν σε μεταγενέστερο χρόνο, οι προβλέψεις των ξένων οίκων μας οδηγούν σε μια εκτίμηση - ΕΠΑΝΑΛΑΜΒΑΝΩ ΕΚΤΙΜΗΣΗ - για τις κεφαλαιακές ανάγκες των τραπεζών όπως ο παρακάτω πίνακας:



Θεωρούμε:

α) το Adverse 2 ως ακραίο με πιθανότητες 40%,  αν και πάλι υπολείπεται πολύ από το σύνολο των 25 δις €.  Καλό θα ήταν να παρατηρήσουμε ότι σε αυτό το σενάριο το αναγκαίο ποσό που θα διαθέσουν οι Ευρωπαίοι ισούται ακριβώς με το ποσό της πρώτης εκταμίευσης που έχει γίνει για τις τράπεζες.  Υπερκαλύπτει τις κεφαλαιακές ανάγκες των τραπεζών, ικανοποιεί σχετικά τους ιδιώτες επενδυτές που εάν συμμετέχουν στην ΑΜΚ δεν θα δεχθούν dilution και επιτρέπει τη διάθεση των υπολειπομένων 15 δις € για τη δημιουργία Bad Bank.

β) το Adverse 1 με πιθανότητες επίσης 50% είναι υπερβολικά ευνοϊκό και για τους Ευρωπαίους όσο και για τους ιδιώτες μετόχους,  ενώ αφήνει "ουρά" περίπου 17,3 δις € για τη δημιουργία της Bad Bank αλλά και μειώνει τον τελικό λογαριασμό από τα 50 δις του ESM, ενώ καλύπτει πλήρως τις κεφαλαιακές ανάγκες των τραπεζών.

γ) το Baseline ως υπερβολικά αισιόδοξο που δεν καλύπτει τις κεφαλαιακές ανάγκες των τραπεζών και άρα με μικρές πιθανότητες εφαρμογής (10%).

Απομειώσεις του τελικού λογαριασμού κεφαλαιακών αναγκών



Capital Actions


Εδώ θα πρέπει να σημειώσουμε ότι τα παραπάνω ποσά θα μειωθούν τόσο από την εφαρμογή των δυναμικών σεναρίων, της πώλησης core & non core business assets και την αποχώρηση από αγορές μέσω συγχωνεύσεων θυγατρικών με ομαδοποίηση ανά χώρα.

Χαρακτηριστικό παράδειγμα για τη χρήση κεφαλαίων που θα προέλθουν από την πώληση στοιχείων του ενεργητικού αποτελεί η πώληση της finansbank από την ΕΤΕ



Σύμφωνα με τον ως άνω μελέτη της Citi Bank η πώληση του 100% της τουρκικής τράπεζας, στο Book Value μπορεί να προσφέρει στην τράπεζα 4,2 μονάδες στον CET 1 και να αποκλείσει οποιαδήποτε ανάγκη για νέα ανακεφαλαιοποίηση. Η συγκεκριμένη τράπεζα μεταξύ όλων των άλλων έχει assets όπως το NBGI που η αξία του υπολογίζεται στα 0,5 δις € αλλά και του Αστέρα της Βουλιαγμένης.

Παρομοίως με μικρότερα ποσά θα ωφεληθεί το σύνολο των τραπεζών από τα capital actions. Υπολογίζεται ότι τουλάχιστον κατά 250 έως 500 εκ. € θα ωφεληθούν οι υπόλοιπες 3 συστημικές τράπεζες από αυτές τις ενέργειες.


DTA σε DTS

Μια ακόμη πηγή κεφαλαίων για τις τράπεζες αποτελεί η μετατροπή DTA σε DTS. Εφόσον επιτραπεί στις τράπεζες να μετατρέψουν τις φορολογικές απαιτήσεις τους σε DTS και μάλιστα με συντελεστή 29% πλέον έως τις 30 Ιουνίου 2015, τότε θα δούμε μια επιπλέον απομείωση των κεφαλαιακών τους αναγκών κατά περίπου 250 έως 400 εκ. € επιπλέον και ανά τράπεζα.

Μετατροπή Ομολογιών.

Η μετατροπή των senior, subrime και υβριδικών ομολογιών σε μετοχές ή η εξαγορά τους σε προκαθορισμένες τιμές, που έχουν εκδώσει οι συστημικές τράπεζες μπορούν να φέρουν στα ταμεία τους επιπλέον τουλάχιστον 2 δις € σε όρους CET 1.











Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου