Όπως πλέον όλοι ξέρουμε ξεκίνησαν, οι συζητήσεις για το Ελληνικό ζήτημα μέσα στα πλαίσια της Ευρωζώνης με τη συνεδρίαση της 8ης Νοεμβρίου του Eurogroup. Όπως μάθαμε ήταν μια συνεδρίαση με πολλές διαρροές, πολλές εντάσεις και πάμπολλες ενστάσεις.
Ας δούμε κατ' αρχήν τα αντικειμενικά γεγονότα:
1.- Η απόφαση του Νοεμβρίου του 2012 για την ελάφρυνση του Ελληνικού χρέους είναι σε ισχύ,
2.- Η Ελληνική πλευρά στο θέμα της ανασύνταξης του Ελληνικού κράτους, των μεταρρυθμίσεων και των ιδιωτικοποιήσεων έχει πράξει μικρά και δειλα βήματα, στο τελευταίο βέβαια μεγάλη ευθύνη φέρει και η γραφειοκρατία των Βρυξελλών (βλ. περίπτωση ΔΕΣΦΑ/ΕΑΣ/ΛΑΡΚΟ), ενώ στα πρώτα δύο η συγκυβέρνηση έδειξε να φοβάται τον κομματικό στρατό και να μην αγγίζει στο ελάχιστο τα προνόμια του.
3.- Η Ελληνική πλευρά έχει πετύχει το σύνολο των δημοσιονομικών στόχων που έχουν τεθεί και μάλιστα αρκετά πριν από τα προβλεπόμενα.
4.- Το δημόσιο χρέος είναι μη βιώσιμο και χρειάζεται κάποιας μορφής διευθέτηση είτε σε ονομαστικές αξίες είτε σε παρούσες αξίες. Η περίπτωση haircut σε ονομαστικές αξίες ανήκει στη σφαίρα της επιστημονικής φαντασίας και την αφήνω να την αναλύσουν πιο "ειδικοί" όπως ο Καμμένος και ο Λαφαζάνης.
5.- Το μνημόνιο ΛΗΓΕΙ οριστικά στις 31-12-2014 και δεν χρειάζεται κανείς να το "σκίσει".
6.- Η Ελλάδα αδυνατεί χωρίς προληπτική - έστω - στήριξη να δανεισθεί από τις αγορές με υποφερτούς όρους. Ακόμη όμως και εάν το κάνει αυτό χωρίς αναδιάταξη του Δημοσίου θα επιστρέψουμε σύντομα και με πολύ χειρότερους όρους εκεί που ήμασταν το 2010.
Στη συνέχεια ας σταχυολογήσουμε τις τελευταίες δηλώσεις αξιωματούχων που εμπλέκονται στη συγκεκριμένη διαδικασία:
i.- Angela Merkel στις 4-11
«Μεγάλη οικονομική πρόοδος έχει γίνει στην ευρωζώνη αφότου κορυφώθηκε η κρίση του χρέους, η Ιρλανδία, η Πορτογαλία, η Ισπανία και η Ελλάδα έχουν ολοκληρώσει τα προγράμματα για τη στήριξή τους ή βρίσκονται κοντά στην έξοδο από αυτά.»
ii.- Wolfang Schauble 7-11
«στην Ελλάδα η εξέταση της πορείας του προγράμματος δεν μπορεί ακόμη να ολοκληρωθεί γιατί σημαντικά τμήματα των μεταρρυθμίσεων που έχουν συμφωνηθεί δεν έχουν ακόμη εφαρμοστεί, κάτι που είναι απαραίτητο για την ολοκλήρωση του προγράμματος, γι' αυτό απευθύναμε όλοι έκκληση στην Ελλάδα να ολοκληρώσει το συντομότερο δυνατόν το πρόγραμμα»
iii.- Pierre Moscovici 6-11
«Η Ελλάδα θα χρειαστεί τη στήριξη της Ευρωπαϊκής Ένωσης και η Ευρωπαϊκή Ένωση θα είναι εκεί για να την παρέχει», σημείωσε, προσθέτοντας ότι τα πρώτα του ταξίδια μετά την ανάληψη των καθηκόντων του στην Κομισιόν θα είναι στην Αθήνα και την Κύπρο.
iv.- Jeroen Dijsselbloem 6-11
Ας δούμε κατ' αρχήν τα αντικειμενικά γεγονότα:
1.- Η απόφαση του Νοεμβρίου του 2012 για την ελάφρυνση του Ελληνικού χρέους είναι σε ισχύ,
2.- Η Ελληνική πλευρά στο θέμα της ανασύνταξης του Ελληνικού κράτους, των μεταρρυθμίσεων και των ιδιωτικοποιήσεων έχει πράξει μικρά και δειλα βήματα, στο τελευταίο βέβαια μεγάλη ευθύνη φέρει και η γραφειοκρατία των Βρυξελλών (βλ. περίπτωση ΔΕΣΦΑ/ΕΑΣ/ΛΑΡΚΟ), ενώ στα πρώτα δύο η συγκυβέρνηση έδειξε να φοβάται τον κομματικό στρατό και να μην αγγίζει στο ελάχιστο τα προνόμια του.
3.- Η Ελληνική πλευρά έχει πετύχει το σύνολο των δημοσιονομικών στόχων που έχουν τεθεί και μάλιστα αρκετά πριν από τα προβλεπόμενα.
4.- Το δημόσιο χρέος είναι μη βιώσιμο και χρειάζεται κάποιας μορφής διευθέτηση είτε σε ονομαστικές αξίες είτε σε παρούσες αξίες. Η περίπτωση haircut σε ονομαστικές αξίες ανήκει στη σφαίρα της επιστημονικής φαντασίας και την αφήνω να την αναλύσουν πιο "ειδικοί" όπως ο Καμμένος και ο Λαφαζάνης.
5.- Το μνημόνιο ΛΗΓΕΙ οριστικά στις 31-12-2014 και δεν χρειάζεται κανείς να το "σκίσει".
6.- Η Ελλάδα αδυνατεί χωρίς προληπτική - έστω - στήριξη να δανεισθεί από τις αγορές με υποφερτούς όρους. Ακόμη όμως και εάν το κάνει αυτό χωρίς αναδιάταξη του Δημοσίου θα επιστρέψουμε σύντομα και με πολύ χειρότερους όρους εκεί που ήμασταν το 2010.
Στη συνέχεια ας σταχυολογήσουμε τις τελευταίες δηλώσεις αξιωματούχων που εμπλέκονται στη συγκεκριμένη διαδικασία:
i.- Angela Merkel στις 4-11
«Μεγάλη οικονομική πρόοδος έχει γίνει στην ευρωζώνη αφότου κορυφώθηκε η κρίση του χρέους, η Ιρλανδία, η Πορτογαλία, η Ισπανία και η Ελλάδα έχουν ολοκληρώσει τα προγράμματα για τη στήριξή τους ή βρίσκονται κοντά στην έξοδο από αυτά.»
ii.- Wolfang Schauble 7-11
«στην Ελλάδα η εξέταση της πορείας του προγράμματος δεν μπορεί ακόμη να ολοκληρωθεί γιατί σημαντικά τμήματα των μεταρρυθμίσεων που έχουν συμφωνηθεί δεν έχουν ακόμη εφαρμοστεί, κάτι που είναι απαραίτητο για την ολοκλήρωση του προγράμματος, γι' αυτό απευθύναμε όλοι έκκληση στην Ελλάδα να ολοκληρώσει το συντομότερο δυνατόν το πρόγραμμα»
iii.- Pierre Moscovici 6-11
«Η Ελλάδα θα χρειαστεί τη στήριξη της Ευρωπαϊκής Ένωσης και η Ευρωπαϊκή Ένωση θα είναι εκεί για να την παρέχει», σημείωσε, προσθέτοντας ότι τα πρώτα του ταξίδια μετά την ανάληψη των καθηκόντων του στην Κομισιόν θα είναι στην Αθήνα και την Κύπρο.
iv.- Jeroen Dijsselbloem 6-11
Τόνισε ότι ο Γκίκας Χαρδούβελης παρουσίασε στο Eurogroup το ελληνικό σχέδιο για την επόμενη μέρα. Ωστόσο, όπως είπε, η τρόικα και η ελληνική κυβέρνηση θα πρέπει να συνεργαστούν στενά για την ολοκλήρωση της αξιολόγησης το συντομότερο δυνατό.
Η ολοκλήρωση της αξιολόγησης είναι προϋπόθεση για να υπάρξει συζήτηση για τα επόμενα βήματα, ξεκαθάρισε.
v.- Jurki Katainen 4-11
«ο μέσος πολίτης μπορεί μεν να μην αντιλαμβάνεται και να μην επικροτεί τις μεταρρυθμίσεις,ωστόσο το γεγονός ότι η πρόβλεψη για την ανάπτυξη το 2015 είναι πολύ πάνω από τον ευρωπαϊκό μ.ο. δίνει μια ελπίδα ότι οι μεταρρυθμίσεις αποδίδουν καρπούς.»
Από τα παραπάνω και εκ του ασφαλούς πλέον μπορούμε να συνάγουμε συγκεκριμένα δεδομένα της σημερινής κατάστασης και τις πορείας προς το eurogroup της 8ης Δεκεμβρίου το οποίο θα οδηγήσει στις αποφάσεις του Συμβουλίου Κορυφής της 18ης Δεκεμβρίου. Ας τα δούμε:
Α) Οι Ευρωπαίοι τονίζουν με κάθε τρόπο και κάθε στιγμή την ανάγκη ολοκλήρωσης επιτέλους των μεταρρυθμίσεων και ακόμη περισσότερο τη δέσμευση παντοιοτρόπως της Ελληνικής πλευράς στη συνέχιση τους και στη μετά μνημόνιο εποχή.
Β) Γι αυτό το λόγο προτείνουν τον μηχανισμό ECCL που περιλαμβάνει την θεσμοθέτηση ενός MoU, πράγμα που δεν θέλει καν να ακούει η Ελληνική πλευρά.
Γ) Οι Ευρωπαίοι δεσμεύονται στη συνέχιση της βοήθειας προς την Ελλάδα και δεν θέλουν σε καμία περίπτωση την εμπλοκή που θα μπορούσε να αποτελέσει έναυσμα για νέα κρίση εντός της Ευρωζώνης.
Με την παραδοχή ότι οι Ευρωπαϊκή Ένωση και περισσότερο ακόμη η Ευρωζώνη προχώρησε πάντα μέσα από δύσκολους πολιτικούς συμβιβασμούς που δεν εξέθεταν καμία πλευρά θα μπορούσαμε να συνάγουμε τα κάτωθι συμπεράσματα, με την προϋπόθεση η Ελληνική κυβέρνηση να προχωρήσει με γρήγορους ρυθμούς εντός του μήνα σε μεταρρυθμιστικές τομές που δεν έκανε τα τελευταία 2 χρόνια.
Ι) Μιας και η πρώτη διαπραγματευτική θέση της Εωρωζώνης - δια στόματος Dijsselbloem - είναι ο ECCL, πιθανότερη εκδοχή, κρίνω, ότι θα είναι η δημιουργία μιας νέας και ad hoc πιστωτικής γραμμής η οποία ΔΕΝ θα περιλαμβάνει τον όρο Memorandum-Μνημόνιο αλλά θα είναι σε μορφή ενισχυμένης επίβλεψης (post programme enhaced surveillance) όπως είχαμε γράψει αρκετό καιρό πριν και επιβεβαιωθήκαμε, στην ανάρτηση με τίτλο «Οι εναλλακτικές λύσεις για την "έξοδο" από το Μνημόνιο.......μετά το καυτό διήμερο»
II) Εφόσον επαληθευθεί αυτό τότε ήμαστε μπροστά στην ελάφρυνση του Ελληνικού χρέους σε παρούσες αξίες, δλδ την επιμήκυνση του σε βάθος χρόνου -πεντηκονταετίας το πιθανότερο - με παράλληλη μείωση του ήδη χαμηλότατοτου επιτοκίου.
III) Μάλιστα δεν αποκλείεται - είναι πιθανότατο θα έλεγα - η μετακύλιση του Τ.Χ.Σ. στον EFSF και η ανάληψη από αυτόν της διαχείρισης του εγχώριου τραπεζικού συστήματος. Πράγμα που δεν είναι καθόλου απίθανο να γίνει εάν η Αξ. αντιπολίτευση συνεχίζει να "Λαφαζανίζει" και να απειλεί με κρατικοποίηση του τραπεζικού συστήματος, με παράλληλη απομείωση του Δημοσίου χρέους κατά το αντίστοιχο ποσό (να θυμίσουμε ότι αυτό έχει γίνει ΚΑΙ στην Ιρλανδία ΚΑΙ στην Πορτογαλία).
Με τα ως άνω δεδομένα ότι η συζήτηση περί χρηματοδοτικού κενού το 2015-2016 καθίσταται άκαιρη και άνευ σημασίας.
Ένα ακόμη θέμα που θα πρέπει να καλυφθεί είναι ο τρόπος εξεύρεσης των κεφαλαίων αυτής της προληπτικής πιστωτικής γραμμής που θα συνοδεύει το ppes, αλλά νομίζω ότι είναι επουσιώδης όπως και η συζήτηση για το χρηματοδοτικό κενό, μιας και αυτή τη στιγμή υπάρχουν τα 11,5 δις € του Τ.Χ.Σ. πλέον των ποσών που έχει λαμβάνειν η χώρα τόσο από το πρόγραμμα επιστροφής κερδών των Κεντρικών Τραπεζών από τα Ελληνικά ομόλογα που αυτή τη στιγμή ανέρχονται σε περίπου 10,2 δις € (προγράμματα smp's και ANFA's) για την περίοδο 2014-2020. Σε αυτά μπορούν να προστεθούν και τα 5 δις € από τα ενδοκυβερνητικά repos που ήδη έχουν πραγματοποιηθεί.
Να υπενθυμίσουμε ότι ο EFSF ΔΕΝ έχει εκταμιεύσει ένα ποσό της τάξης των 1,8 δις € προς το ΤΧΣ ώστε να συμπληρωθεί το ποσό των 50 δις € που είχε αρχικά αποφασισθεί ως στήριξη του εγχώριου τραπεζικού συστήματος.
Μάλιστα τα παραπάνω κεφάλαια δεν περιλαμβάνουν σε καμία περίπτωση τις υπόλοιπες δόσεις του IMF (καθ' υμάς ΔΝΤ).
Από την άλλη εάν η Ελληνική κυβέρνηση δεν προχωρήσει στις μεταρρυθμιστικές τομές στις οποίες έχει συμφωνήσει από τις αρχές Φθινοπώρου και την προηγούμενη αξιολόγηση, οι Ευρωπαίοι θα επιμείνουν, ανεξαρτήτως κόστους στην πιστωτική γραμμή ECCL/ECCL+.
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου