Μετά τη λήξη της "ομηρείας" του Ελληνικού τραπεζικού συστήματος, το οποίο κινούνταν υπό τη δαμόκλειο σπάθη - εικονική όπως αναλύσαμε από τις 10 Αυγούστου....ας δούμε τη συνέχεια για το τραπεζικό μας σύστημα αλλά και την Ελληνική Οικονομία.
A) Τραπεζικό σύστημα:
i) κατ΄ αρχήν θα πρέπει να δούμε τι θα απαντήσουν στα stress test οι 4 οίκοι αξιολόγησης και κατά πόσον θα αναβαθμίσουν τις συστημικές τράπεζες, μιας και πλέον δεν επικρέμεται επ΄ αυτών οποιαδήποτε τυπική εκκρεμότητα. Μάλιστα στα συν αυτής της αξιολόγησης θα πρέπει να προσμετρηθεί και η μετάβαση από την εποπτεία της ΤτΕ στην ECB από την 1η Νοεμβρίου, καθώς και τα κεφαλαιακά πλεονάσματα που ανακοινώθηκαν και μάλιστα ΧΩΡΙΣ τη χρήση του tax credit. Η συγκεκριμένη αναβάθμιση μπορεί να είναι και άμεση.
ii) εφόσον επιτευχθεί αναβάθμιση των τραπεζών σε συνδυασμό, πάντα, με τα επικείμενα προγράμματα ABSPP και BCPP-3 και τις σχετικές αποφάσεις της ECB για μείωση του haircut - που για άλλη μια φορά η Ελληνική πλευρά πανικόβλητη διαχειρίστηκε με τον πιο λανθασμένο τρόπο που θα μπορούσε - οι Ελληνικές τράπεζες θα βρεθούν με μια υπερβάλλουσα ρευστότητα, με πολύ χαμηλό κόστος, η οποία θα τους επιτρέψει:
a) αφενός να χρηματοδοτήσουν τις υγιείς επιχειρήσεις που διψούν για ρευστότητα
b) ενώ αφετέρου θα μπορέσουν, και μάλιστα με χρηματοδοτική άνεση, να προχωρήσουν σε συγχωνεύσεις ομοειδών εταιρειών που θα αποφέρουν δυνατά σχήματα σε αρκετούς κλάδους π.χ. ιχθυοκαλλιέργειες.
Β) Οικονομία:
ι) Κατ΄ αρχήν η αξιολόγηση της τρόικα, εδώ αναμένονται αρκετές κόντρες και ενστάσεις με τη θέση όμως της κυβέρνησης να έχει πάρει αρκετούς πόντους, μετά το φιάσκο των λεονταρισμών των περασμένων ημερών, από τα αποτελέσματα των stress test, την ψήφιση του νομοσχεδίου για τις ληξιπρόθεσμες οφειλές, την επικείμενη κατάθεση του νέου μισθολογίου των Δ.Υ. αλλά και το νέο νόμο περί συνδικαλισμού και απεργιών, εάν καταφέρει να περάσει αυτές τις θέσεις και να κάμψει τις αντιστάσεις του συγκυβερνούντος ΠΑΣΟΚ τότε θα είναι πολύ κοντά σε μια συμφωνία με την τρόικα, ας μην ξεχνάμε ότι πλέον και η Commision έχει σαφώς διαφορετικές θέσεις - λόγω Juncker - αλλά και η ECB αναγκαστικά και μετά την ολοκλήρωση των stress test, είναι αναγκασμένη να φερθεί πιο γαλαντόμο τρόπο προς τους συνομιλητές της. Σε όλα αυτά δίνει χείρα βοήθειας η καλύτερη του αναμενόμενου πορεία εκτέλεσης του κρατικού προϋπολογισμού και τα πρωτογενή πλεονάσματα που παρουσιάζονται.
Το φλέγον ζήτημα της διαπραγμάτευσης είναι το θέμα του ασφαλιστικού, το οποίο η κυβέρνηση προσπαθεί να το μεταθέσει για το διάστημα μετά τις εκλογές για το νέο ΠτΔ. Σύμφωνα με πληροφορίες του euro2day ήδη έχει αποσταλεί επιστολή προς το ΔΝΤ/ΕΕ με αντίστοιχο αίτημα. Η πιθανή ευόδωση του παραπάνω αιτήματος θα οδηγήσει στο κλείσιμο της συμφωνίας με την τρόικα αλλά και την εκταμίευση των υπολειπομένων δόσεων της δανειακής σύμβασης για το 2014.
ii) Εντός του Νοεμβρίου αναμένονται οι 4 οίκοι αξιολόγησης να προβούν στην ανακοίνωση της νέας κατάταξης του αξιόχρεου του Ελληνικού Δημοσίου. Με δεδομένα πλέον τα αποτελέσματα των stress test, που αποτελούσαν ένα από τους βασικούς λόγους για τη κατάταξη της χώρας στο επίπεδο junk η αναβάθμιση θεωρείται δεδομένη, πλην της περιπτώσεως της πολιτικής ανωμαλίας που δεν διαφαίνεται αυτή τη στιγμή.
iii) Με τη λήξη της τελευταίας αξιολόγησης από την τρόικα, ανοίγει οριστικά -άνοιξε ήδη - η συζήτηση για την ελάφρυνση του χρέους. Πιθανότερες εκδοχές η επιμήκυνση σε βάθος 50ετίας με σχεδόν μηδενικά επιτόκια και περίοδο χάριτος, δλδ "κούρεμα" σε όρους παρούσας αξίας. Με λίγα λόγια αυτό που είναι εφικτό, συζητά η Ελληνική κυβέρνηση και έχει αποδεχθεί η λογική πλευρά του ΣΥ.ΡΙΖ.Α.
iv) Στο Τ.Χ.Σ. παραμένουν αδιάθετα, πλέον, 11,5 δις € τα οποία θα μπορούσαν είτε να διατεθούν σε μία ad hoc credit line όπως είχαμε προδιαγράψει προ πολλού (πατήστε εδώ) είτε να επιστραφούν μειώνοντας ισόποσα το χρέος. Η προτιμότερη λύση θα συναρτηθεί από τις τελικές αποφάσεις για το χρέος και τον διακανονισμό αυτού.
Εδώ δεν πρέπει να αποκλεισθεί - δυστυχώς - η ανάληψη των περίπου 50 δις € από τον EFSF/ESM και φυσικά η μεταφορά του Τ.Χ.Σ. στην κυριότητα του κατά το παράδειγμα άλλων χωρών.
Εάν δεν εφαρμοσθεί το παραπάνω σενάριο τότε τα 11,5 δις € μπορούν να αυξηθούν, σε μεγάλο βαθμό, μέσω της σχετικά γρήγορης και πλήρους ιδιωτικοποίησης των 4 συστημικών τραπεζών, με αποτέλεσμα το συγκεκριμένο μαξιλάρι να μπορεί να ανέλθει σε πάνω από 30 δις € υπό προϋποθέσεις.
Να σημειώσουμε εδώ ότι ο δείκτης P/BV βρίσκεται αυτή τη στιγμή και στις 4 τράπεζες σε υποδιαιρέσεις της μονάδας πράγμα που δικαιολογείτο προ των stress test αλλά όχι μετά από αυτά, άρα αναμένουμε - πάντα κατά την προσωπική μας εκτίμηση ΚΑΙ ΜΟΝΟΝ - άνοδο των τιμών των συγκεκριμένων τίτλων τουλάχιστον στο επίπεδο της μονάδας ή και υπεράνω αυτής (πιθανότερο 1,1%).
Ας μην ξεχνάμε ότι στο μετοχικό κεφάλαιο και των 4 τραπεζών έχουν εισέλθει ισχυρά και μακροχρόνια funds που μόνο τον ρόλο των "απλών" cornerstone δεν είναι διατεθειμένα να αναλάβουν, ενώ είναι σαφείς οι προθέσεις τους να αναλάβουν τη διαχείριση τους, καθιστώντας το εγχείρημα αρκετά πιο εύκολο. Βέβαια εδώ θα υπάρξει θέμα με τους κατόχους warrants για τους οποίους υπάρχουν δύο λύσεις:
a) η τιμή των υπερκείμενων τίτλων εκτοξευθεί σε απροσδόκητα ύψη ώστε τα warrants να αποκτήσουν εσωτερική αξία.
b) να ανταλλαγούν με λιγότερες αλλά δωρεάν μετοχές,
Άρα το θέμα της προληπτικής πιστωτικής γραμμής μάλλον είναι εύκολο να λυθεί..
Για την επίτευξη των παραπάνω συμφωνιών θα απαιτηθεί η υπογραφή ενός Post Programme Enhaced Surveillance (δλδ ενός μνημονίου με άλλα λόγια) που φυσικά ακούγεται και είναι πιο εύπεπτο από το εκλογικό σώμα.
Με όλα τα παραπάνω κι εφόσον επιτευχθούν, το πιθανότερο, θα φτάσουμε αισίως στις 18 Δεκεμβρίου, οπότε και θα ανακοινωθεί η έξοδος της Ελλάδος από το μνημόνιο με βούλα του Ευρωπαϊκού Συμβουλίου, της Commision, της ECB αλλά και του IMF.
A) Τραπεζικό σύστημα:
i) κατ΄ αρχήν θα πρέπει να δούμε τι θα απαντήσουν στα stress test οι 4 οίκοι αξιολόγησης και κατά πόσον θα αναβαθμίσουν τις συστημικές τράπεζες, μιας και πλέον δεν επικρέμεται επ΄ αυτών οποιαδήποτε τυπική εκκρεμότητα. Μάλιστα στα συν αυτής της αξιολόγησης θα πρέπει να προσμετρηθεί και η μετάβαση από την εποπτεία της ΤτΕ στην ECB από την 1η Νοεμβρίου, καθώς και τα κεφαλαιακά πλεονάσματα που ανακοινώθηκαν και μάλιστα ΧΩΡΙΣ τη χρήση του tax credit. Η συγκεκριμένη αναβάθμιση μπορεί να είναι και άμεση.
ii) εφόσον επιτευχθεί αναβάθμιση των τραπεζών σε συνδυασμό, πάντα, με τα επικείμενα προγράμματα ABSPP και BCPP-3 και τις σχετικές αποφάσεις της ECB για μείωση του haircut - που για άλλη μια φορά η Ελληνική πλευρά πανικόβλητη διαχειρίστηκε με τον πιο λανθασμένο τρόπο που θα μπορούσε - οι Ελληνικές τράπεζες θα βρεθούν με μια υπερβάλλουσα ρευστότητα, με πολύ χαμηλό κόστος, η οποία θα τους επιτρέψει:
a) αφενός να χρηματοδοτήσουν τις υγιείς επιχειρήσεις που διψούν για ρευστότητα
b) ενώ αφετέρου θα μπορέσουν, και μάλιστα με χρηματοδοτική άνεση, να προχωρήσουν σε συγχωνεύσεις ομοειδών εταιρειών που θα αποφέρουν δυνατά σχήματα σε αρκετούς κλάδους π.χ. ιχθυοκαλλιέργειες.
Β) Οικονομία:
ι) Κατ΄ αρχήν η αξιολόγηση της τρόικα, εδώ αναμένονται αρκετές κόντρες και ενστάσεις με τη θέση όμως της κυβέρνησης να έχει πάρει αρκετούς πόντους, μετά το φιάσκο των λεονταρισμών των περασμένων ημερών, από τα αποτελέσματα των stress test, την ψήφιση του νομοσχεδίου για τις ληξιπρόθεσμες οφειλές, την επικείμενη κατάθεση του νέου μισθολογίου των Δ.Υ. αλλά και το νέο νόμο περί συνδικαλισμού και απεργιών, εάν καταφέρει να περάσει αυτές τις θέσεις και να κάμψει τις αντιστάσεις του συγκυβερνούντος ΠΑΣΟΚ τότε θα είναι πολύ κοντά σε μια συμφωνία με την τρόικα, ας μην ξεχνάμε ότι πλέον και η Commision έχει σαφώς διαφορετικές θέσεις - λόγω Juncker - αλλά και η ECB αναγκαστικά και μετά την ολοκλήρωση των stress test, είναι αναγκασμένη να φερθεί πιο γαλαντόμο τρόπο προς τους συνομιλητές της. Σε όλα αυτά δίνει χείρα βοήθειας η καλύτερη του αναμενόμενου πορεία εκτέλεσης του κρατικού προϋπολογισμού και τα πρωτογενή πλεονάσματα που παρουσιάζονται.
Το φλέγον ζήτημα της διαπραγμάτευσης είναι το θέμα του ασφαλιστικού, το οποίο η κυβέρνηση προσπαθεί να το μεταθέσει για το διάστημα μετά τις εκλογές για το νέο ΠτΔ. Σύμφωνα με πληροφορίες του euro2day ήδη έχει αποσταλεί επιστολή προς το ΔΝΤ/ΕΕ με αντίστοιχο αίτημα. Η πιθανή ευόδωση του παραπάνω αιτήματος θα οδηγήσει στο κλείσιμο της συμφωνίας με την τρόικα αλλά και την εκταμίευση των υπολειπομένων δόσεων της δανειακής σύμβασης για το 2014.
ii) Εντός του Νοεμβρίου αναμένονται οι 4 οίκοι αξιολόγησης να προβούν στην ανακοίνωση της νέας κατάταξης του αξιόχρεου του Ελληνικού Δημοσίου. Με δεδομένα πλέον τα αποτελέσματα των stress test, που αποτελούσαν ένα από τους βασικούς λόγους για τη κατάταξη της χώρας στο επίπεδο junk η αναβάθμιση θεωρείται δεδομένη, πλην της περιπτώσεως της πολιτικής ανωμαλίας που δεν διαφαίνεται αυτή τη στιγμή.
iii) Με τη λήξη της τελευταίας αξιολόγησης από την τρόικα, ανοίγει οριστικά -άνοιξε ήδη - η συζήτηση για την ελάφρυνση του χρέους. Πιθανότερες εκδοχές η επιμήκυνση σε βάθος 50ετίας με σχεδόν μηδενικά επιτόκια και περίοδο χάριτος, δλδ "κούρεμα" σε όρους παρούσας αξίας. Με λίγα λόγια αυτό που είναι εφικτό, συζητά η Ελληνική κυβέρνηση και έχει αποδεχθεί η λογική πλευρά του ΣΥ.ΡΙΖ.Α.
iv) Στο Τ.Χ.Σ. παραμένουν αδιάθετα, πλέον, 11,5 δις € τα οποία θα μπορούσαν είτε να διατεθούν σε μία ad hoc credit line όπως είχαμε προδιαγράψει προ πολλού (πατήστε εδώ) είτε να επιστραφούν μειώνοντας ισόποσα το χρέος. Η προτιμότερη λύση θα συναρτηθεί από τις τελικές αποφάσεις για το χρέος και τον διακανονισμό αυτού.
Εδώ δεν πρέπει να αποκλεισθεί - δυστυχώς - η ανάληψη των περίπου 50 δις € από τον EFSF/ESM και φυσικά η μεταφορά του Τ.Χ.Σ. στην κυριότητα του κατά το παράδειγμα άλλων χωρών.
Εάν δεν εφαρμοσθεί το παραπάνω σενάριο τότε τα 11,5 δις € μπορούν να αυξηθούν, σε μεγάλο βαθμό, μέσω της σχετικά γρήγορης και πλήρους ιδιωτικοποίησης των 4 συστημικών τραπεζών, με αποτέλεσμα το συγκεκριμένο μαξιλάρι να μπορεί να ανέλθει σε πάνω από 30 δις € υπό προϋποθέσεις.
Να σημειώσουμε εδώ ότι ο δείκτης P/BV βρίσκεται αυτή τη στιγμή και στις 4 τράπεζες σε υποδιαιρέσεις της μονάδας πράγμα που δικαιολογείτο προ των stress test αλλά όχι μετά από αυτά, άρα αναμένουμε - πάντα κατά την προσωπική μας εκτίμηση ΚΑΙ ΜΟΝΟΝ - άνοδο των τιμών των συγκεκριμένων τίτλων τουλάχιστον στο επίπεδο της μονάδας ή και υπεράνω αυτής (πιθανότερο 1,1%).
Ας μην ξεχνάμε ότι στο μετοχικό κεφάλαιο και των 4 τραπεζών έχουν εισέλθει ισχυρά και μακροχρόνια funds που μόνο τον ρόλο των "απλών" cornerstone δεν είναι διατεθειμένα να αναλάβουν, ενώ είναι σαφείς οι προθέσεις τους να αναλάβουν τη διαχείριση τους, καθιστώντας το εγχείρημα αρκετά πιο εύκολο. Βέβαια εδώ θα υπάρξει θέμα με τους κατόχους warrants για τους οποίους υπάρχουν δύο λύσεις:
a) η τιμή των υπερκείμενων τίτλων εκτοξευθεί σε απροσδόκητα ύψη ώστε τα warrants να αποκτήσουν εσωτερική αξία.
b) να ανταλλαγούν με λιγότερες αλλά δωρεάν μετοχές,
Άρα το θέμα της προληπτικής πιστωτικής γραμμής μάλλον είναι εύκολο να λυθεί..
Για την επίτευξη των παραπάνω συμφωνιών θα απαιτηθεί η υπογραφή ενός Post Programme Enhaced Surveillance (δλδ ενός μνημονίου με άλλα λόγια) που φυσικά ακούγεται και είναι πιο εύπεπτο από το εκλογικό σώμα.
Με όλα τα παραπάνω κι εφόσον επιτευχθούν, το πιθανότερο, θα φτάσουμε αισίως στις 18 Δεκεμβρίου, οπότε και θα ανακοινωθεί η έξοδος της Ελλάδος από το μνημόνιο με βούλα του Ευρωπαϊκού Συμβουλίου, της Commision, της ECB αλλά και του IMF.
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου