Κατατέθηκε από τον Υπ.Οικ. η τροπολογία με την οποία αλλάζει το μοντέλο της χρήσης του αναβαλλόμενου φόρου (δηλαδή τροπολογία της τροπολογίας.....αθάνατη Ελλάς) το οποίο πλέον ακολουθεί το αντίστοιχο Πορτογαλικό.
Σύμφωνα με το Γ.Λ.Κ. οι βασικές τροποποιήσεις είναι:
Σύμφωνα με το Γ.Λ.Κ. οι βασικές τροποποιήσεις είναι:
1. Η
μετατροπή των ΑΦΑ σε οριστικές και εκκαθαρισμένες απαιτήσεις έναντι του
Δημοσίου, διευκρινίζεται ότι είναι προαιρετική και περιγράφονται η διαδικασία
και οι προϋποθέσεις για την ένταξη και την λήξη της ένταξης στις σχετικές διατάξεις.
Οι απαιτούμενες αποφάσεις της Γενικής Συνέλευσης του νομικού προσώπου
λαμβάνονται με την αυξημένη απαρτία και πλειοψηφία που απαιτείται κατά τις
διατάξεις του κ.ν.2190/1920 για την τροποποίηση του μετοχικού κεφαλαίου. Η
απόφαση της ένταξης γνωστοποιείται στη Φορολογική Διοίκηση και στην Εποπτική
Αρχή.
2. α. Η απαίτηση από την μετατροπή μέρους ή του
συνόλου των ΑΦΑ συμψηφίζεται με τον αναλογούντα φόρο εισοδήματος όχι μόνο του
νομικού προσώπου αλλά και εταιρειών του ιδίου εταιρικού ομίλου («συνδεδεμένων
επιχειρήσεων» κατά την έννοια του ΚΦΕ) του φορολογικού έτους το οποίο αφορούν
οι εγκριθείσες οικονομικές καταστάσεις, ενώ δεν συμψηφίζεται πλέον με τον
αναλογούντα φόρο εισοδήματος του νομικού προσώπου των επόμενων τριάντα (30)
φορολογικών ετών.
Σε
περίπτωση που ο αναλογών φόρος εισοδήματος του φορολογικού έτους στο οποίο
προέκυψε η λογιστική ζημία δεν επαρκεί για τον ολοσχερή συμψηφισμό της
απαίτησης και κατά το μέρος που αυτή δεν έχει συμψηφισθεί, το νομικό πρόσωπο
έχει πλέον άμεσα εισπράξιμη απαίτηση έναντι τουΕλληνικού Δημοσίου για το
μη συμψηφισθέν ποσό, η οποία καλύπτεται εντός ενός μήνα από την υποβολή της
(αρχικής ή συμπληρωματικής) δήλωσης φορολογίας εισοδήματος. Στην περίπτωση αυτή
το νομικό πρόσωπο εκδίδει δωρεάν παραστατικούς τίτλους δικαιωμάτων κτήσεως
κοινών μετοχών (δικαιώματα μετατροπής), οι οποίοι ανήκουν κατά κυριότητα στο
Ελληνικό Δημόσιο και αντιστοιχούν σε κοινές μετοχές συνολικής αγοραίας αξίας
(όπως αυτή ορίζεται) ίσης με το εκατόν δέκα τοις εκατό (110%) του ποσού της
εισπρακτέας φορολογικής απαίτησης. Η άσκηση των δικαιωμάτων μετατροπής
πραγματοποιείται χωρίς την καταβολή ανταλλάγματος με την κεφαλαιοποίηση του
ειδικού αποθεματικού που σχηματίζει το νομικό πρόσωπο αποκλειστικά για αύξηση
του μετοχικού του κεφαλαίου και την έκδοση παραστατικών τίτλων δικαιωμάτων
κτήσης κοινών μετοχών προς το Ελληνικό Δημόσιο.
Οι
ανωτέρω παραστατικοί τίτλοι είναι μετατρέψιμοι σε κοινές μετοχές, οι οποίες
μπορούν να εκδοθούν υπέρ το άρτιο. Επίσης, οι τίτλοι αυτοί είναι ελεύθερα
μεταβιβάσιμοι και οι υφιστάμενοι μέτοχοι έχουν, εντός ευλόγου διαστήματος,
δικαίωμα εξαγοράς τους, κατά την αναλογία συμμετοχής τους στο μετοχικό κεφάλαιο
του νομικού προσώπου, κατά το χρόνο έκδοσης των τίτλων. Μετά την άσκηση του
δικαιώματος εξαγοράς από τους υφιστάμενους μετόχους ή την παρέλευση του ευλόγου
χρονικού διαστήματος χωρίς να ασκηθεί το δικαίωμα αυτό οι, κατά τα παραπάνω,
παραστατικοί τίτλοι είναι ελεύθερα μεταβιβάσιμοι έναντι ανταλλάγματος και
διαπραγματεύσιμοι σε οργανωμένη αγορά.
Η
απόκτηση των τίτλων από το Ελληνικό Δημόσιο, καθώς και η άσκηση των δικαιωμάτων
μετατροπής από τους κατόχους τους πραγματοποιείται χωρίς αντάλλαγμα και δεν
αποτελεί δημόσια προσφορά. Δεν αποτελεί, επίσης, δημόσια προσφορά η άσκηση του
δικαιώματος εξαγοράς των τίτλων από τους υπάρχοντες μετόχους.
Συμπεράσματα:
Κατ' ουσίαν υιοθετείται το Πορτογαλικό μοντέλο, το οποίο έχει την έγκριση τόσο της ECB όσο και της EBA άρα δεν μπορεί να αμφισβητηθεί.
Με την υπό ψήφιση τροπολογία αποφεύγεται ο φόβος της Κεντρικής Τράπεζας και το bail out μετατρέπεται αυτόματα σε bail in με αντίστοιχο dilution των μετόχων.
Επί της ουσίας ο κίνδυνος είναι τα πιστωτικά ιδρύματα να μην έχουν κερδοφορία από το οικονομικό έτος 2016 και μετά και για όσο διάστημα αναγνωρίζουν πιστωτική απαίτηση στους ισολογισμούς τους με max τα 30 έτη.
Θα πρέπει να αναφερθεί ότι πλέον η συγκεκριμένη διάταξη δεν περιορίζεται στα καθεαυτό τραπεζικά ιδρύματα αλλά επεκτείνεται και σε επίπεδο ομίλου. Άρα μιλάμε για τη συνολική κερδοφορία του ομίλου, πράγμα που διευκολύνει κατά πολύ την επίτευξη του στόχου της απαιτούμενης κερδοφορίας.
*Το ύψος της αύξησης δεν θα είναι αντίστοιχο της συνολικής λειτουργικής ζημίας, αλλά θα προσδιορίζεται από το μέρος της ζημίας που αντιστοιχεί στη συμμετοχή του αναβαλλόμενου φόρου στα ίδια κεφάλαια της τράπεζας.
Δηλαδή, αν μια τράπεζα έχει ίδια κεφάλαια 10 δισ. ευρώ εκ των οποίων οι αναβαλλόμενες φορολογικές απαιτήσεις είναι τα 3 δισ. και κλείσει τη χρήση του 2014 με ζημία 1 δισ. ευρώ θα προχωρά υποχρεωτικά σε ΑΜΚ 300 εκατ. ευρώ που θα καλύπτεται από το Δημόσιο.*
Εάν σκεφτούμε την υπερ-συγκέντρωση που παρατηρείται στο εξεταζόμενο τραπεζικό σύστημα αλλά και τις υπόλοιπες παραμέτρους και στόχους του προγράμματος εξυγίανσης της Ελληνικής οικονομίας, αυτός ο κίνδυνος είναι εξαιρετικά περιορισμένος έως ανύπαρκτος.
Επίσης θα πρέπει να αναφέρουμε ότι η Ε.Τ.Ε. παρουσίασε κερδοφορία από το Α΄ εξάμηνο 2014 (οικ. έτος 2015) ενώ οι Alpha Bank και η Πειραιώς παρουσίασαν επίσης κερδοφορία βασιζόμενη όμως σε μεγάλο βαθμό στην αναγνώριση του αναβαλλόμενου φόρου.
Αυτά σε μια πρώτη ανάγνωση.....
*....* πηγή:euro2day
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου