Τετάρτη 24 Δεκεμβρίου 2014

Alpha Bank: Ταχύτερη του αναμενόμενου η δημοσιονομική προσαρμογή

Η δημοσίευση των στοιχείων για την εκτέλεση του προϋπολογισμού της Κεντρικής Κυβέρνησης στο 11μηνο Ιαν. - Νοεμ. 2014 και των στοιχείων για την εκτέλεση του Προϋπολογισμού της Γενικής Κυβέρνησης στο 10μηνο Ιαν.-Οκτ. 2014 επιβεβαιώνουν την πολύ καλύτερη του αναμενόμενου εκτέλεση του Π2014 και σηματοδοτούν το κλείσιμο αυτού του προϋπολογισμού με πρωτογενές πλεόνασμα στη Γενική Κυβέρνηση υψηλότερο των € 4,2 δισ., ή του 2,4% του ΑΕΠ, έναντι πλεονάσματος € 2,9 δισ., ή 1,6% του ΑΕΠ, που προβλέπει η Τρόικα και έναντι πλεονάσματος € 3,3 δισ., ή 1,8% του ΑΕΠ, που προβλέπεται στην Εισηγητική Έκθεση του Π2015 που μόλις ψηφίστηκε από τη Βουλή. 


Πιο αναλυτικά:

Όπως προκύπτει από τα στοιχεία εκτέλεσης του προϋπολογισμού της Γενικής Κυβέρνησης στο 10μηνο 2014, ο Προϋπολογισμός έκλεισε στο διάστημα αυτό με Πρωτογενές Πλεόνασμα € 3,46 δις., έναντι πρωτογενούς πλεονάσματος € 1,43 δις στο 10μηνο 2013. Μάλιστα, αν στο 10μηνο 2013 δεν συμπεριληφθούν τα έσοδα ύψους € 1,5 δις που είχαν εισπραχθεί τότε από τις επιστροφές των
κερδών των Ευρωπαϊκών Κεντρικών Τραπεζών και της ΕΚΤ από τα ελληνικά κρατικά ομόλογα που είχαν στην κατοχή τους (εισροές από ANFA και SMP), τότε το πρωτογενές ισοζύγιο της ΓΚ στο 10μηνο 2013 ήταν ελλειμματικό στα € 67 εκατ. 




Το ανωτέρω αποτέλεσμα επετεύχθη με πτώση των εσόδων της ΓΚ στο 10μηνο 2014 κατά -2,6% σε ετήσια βάση, ή με πτώση κατά -0,2% χωρίς τα έσοδα από ANFA και SMP στο 10μηνο 2013. 

Από την άλλη πλευρά πολύ μεγαλύτερη του αναμενομένου ήταν η πτώση των πρωτογενών δαπανών της γενικής κυβέρνησης κατά -6,0% στο 10μηνο 2014, έναντι πτώσης τους κατά -0,8% που αναμένει η Τρόικα για το 2014 ως σύνολο. Μετά από αυτές τις εξελίξεις, για το έτος 2014 ως σύνολο τα έσοδα της ΓΚ (χωρίς τα έσοδα από το ANFA και το SNP) αναμένεται τώρα να αυξηθούν περί το 0,5% (από -0,2% στο 10μηνο.2014). Αυτό σημαίνει ότι ακόμη και με σημαντικό περιορισμό της μείωσης των πρωτογενών δαπανών της ΓΚ στο -3,0% το 2014 (από -6,0% στο 10μηνο.2014), τότε το πρωτογενές πλεόνασμα της ΓΚ θα ανέλθει σε επίπεδα άνω των € 4,2 δις το 2014, ή άνω του 2,4% του ΑΕΠ, όπως
προαναφέρθηκε. Αυτό το αποτέλεσμα θα επιτευχθεί με πτώση των πρωτογενών δαπανών της γενικής κυβέρνησης κατά € 35,3 δις, στο 42,6% του ΑΕΠ το 2014, από το 47,1% του (υπερδιογκωμένου με τον δανεισμό από το εξωτερικό) ΑΕΠ το 2009. Το πρωτογενές πλεόνασμα στη ΓΚ επιτυγχάνεται με τα έσοδα της ΓΚ να
διαμορφώνονται στο 45,1% του ΑΕΠ το 2014 από το 36,9% του ΑΕΠ το 2009, παρά την πτώση τους κατά € 6,8 δισ. το 2014 έναντι του 2009. Επίσης,
σύμφωνα με τα στοιχεία εκτέλεσης του Προϋπολογισμού της Κεντρικής Κυβέρνησης στο 11μηνο Ιαν.-Νοεμ.2014, το πρωτογενές πλεόνασμα στην Κεντρική Κυβέρνηση ανήλθε στα € 3,53 δισ., έναντι πρωτογενούς πλεονάσματος € 1,28 δισ. στο 11μηνο 2013 και έναντι στόχου για πρωτογενές πλεόνασμα ύψους € 2,29 δισ. στο ίδιο 11μηνο. 

Μάλιστα, αυτό το πολύ μεγαλύτερο πρωτογενές πλεόνασμα στην ΚΚ στο 11μηνο 2014 επιτεύχθηκε παρά το ότι ο Προϋπολογισμός Δημοσίων Επενδύσεων (ΠΔΕ) καταγράφει μεγάλο έλλειμμα ύψους € 394 εκατ. στο 11μηνο 2014, από
πλεόνασμα € 474 εκατ. στο 11μηνο 2013 και παρά το ότι συνεχίστηκε και τον Νοέμ. 2014 η μεγάλη αύξηση των επιστροφών φόρων που ήδη ανέρχονται
στα € 3,07 δισ. στο 11μηνο.2014 (κατά € 205 εκατ. πάνω από τον στόχο για το 11μηνο αυτό), από € 2,47 δισ. στο 11μηνο 2013. Τέλος, το ανωτέρω
σημαντικά αυξημένο πρωτογενές πλεόνασμα στην ΚΚ επιτεύχθηκε παρά το ότι σημειώθηκε υστέρηση εσόδων του Τ.Π. τον Οκτ.-Νοέμ. 2014 αφενός λόγω των μειωμένων δόσεων του ΕΝΦΙΑ και, αφετέρου, της καθυστέρησης της πληρωμής του φόρου εισοδήματος, εξαιτίας και της νέας αβεβαιότητας που προκλήθηκε για το εύρος εφαρμογής του νέου πλαισίου ρύθμισης ληξιπρόθεσμων οφειλών.

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου