Παρασκευή 3 Απριλίου 2015

Bloomberg: Πως θα την «βγάλει» η Ελλάδα το 2015....

Κατά την κρίση μας η Ελλάδα δεν θα βγει από τη νομισματική ένωση φέτος.  Το βραχυπρόθεσμο χρηματοδοτικό κενό είναι μικρό, συγκρινόμενο με το μέγεθος της βοήθειας που έχει δοθεί παλαιότερα καθώς και η θέληση να διατηρηθεί η ένωση ενωμένη παραμένει ισχυρή.  Αναμένουμε ότι η  Ελλάδα και οι πιστωτές της θα προχωρήσουν στην εξεύρεση μιας αμοιβαία αποδεκτής λίστας των μεταρρυθμίσεων ώστε να ξεμπλοκαριστούν τα κεφάλαια που απαιτούνται για να κρατηθεί η χώρα, που υποφέρει, στη ζωή. Η εμπειρία του παρελθόντος δείχνει ότι θα μπορούσε να επιτευχθεί συμφωνία ακόμη και κατά την τελευταία δυνατή στιγμή - λίγο πριν την καταβολή της δόσης προς το Διεθνές Νομισματικό Ταμείο. Όμως, καθώς το χρονοδιάγραμμα γίνεται αυστηρότερο, ο κίνδυνος να χάσουν οι Ευρωπαίοι ηγέτες την υπομονή τους αυξάνεται και θα μπορούσε να είναι το έναυσμα για μια ασύντακτη έξοδο, της χώρας, από τη ζώνη του ευρώ.

Η επόμενη προθεσμία

Η Ελλάδα θα πρέπει να κάνει μια πληρωμή προς το ΔΝΤ, ύψους περίπου 360 εκ. Ειδικών Τραβηκτικών Δικαιωμάτων (SDRs) στις 9 Απριλίου που ισούνται με περίπου 462 εκ. €.  Η κυβέρνηση συνασπισμού της οποίας ηγείται ο ΣΥΡΙΖΑ, μπορεί να έλθει σε συμφωνία, με τους πιστωτές της πριν από την ημερομηνία αυτή, προκειμένου να προχωρήσει στην αποπληρωμή.  Για τις πρόσθετες ημερομηνίες αποπληρωμής δείτε εδώ.

Το μέγεθος του προβλήματος

Μαζί με την επόμενη πληρωμή προς το ΔΝΤ, η Ελλάδα θα πρέπει να βρει περίπου 17 δις ευρώ για να καλύψει τις υποχρεώσεις της έως το τέλος. Αυτό αναλύεται σε πληρωμές τόκων περίπου 3 δις ευρώ και τις ανάγκες για την μετακύλιση του χρέους της ύψους περίπου 13 δις ευρώ. Για λεπτομερείς υπολογισμούς, κάντε κλικ εδώ.

Πηγές χρηματοδότησης


  • Πρωτογενές πλεόνασμα
Ο Έλληνας υπουργός Οικονομικών Γιάννης Βαρουφάκης σκοπεύει να επιτύχει πρωτογενές πλεόνασμα 1,5 τοις εκατό του ΑΕΠ.  Αυτό θα παρέχει περίπου 2 δις € που θα βοηθήσουν να γεφυρωθεί το χάσμα.

  • Ευρωπαϊκή Κεντρική Τράπεζα
Οι Ευρωπαίοι υπουργοί Οικονομικών συμφώνησαν να επιστρέψουν τα κέρδη των ελληνικών ομολόγων που αγοράστηκαν από την Ευρωπαϊκή Κεντρική Τράπεζα μέσω του προγράμματος SMPs. Αυτό θα πρέπει να apoφέρει σε άλλα 1,9 δις ευρώ. Οι πόροι αυτοί θα υπάρξουν άπαξ και εφόσον η Ελλάδα έρθει σε συμφωνία με την ομάδα που ήταν παλαιότερα γνωστή ως «Τρόικα». Αυτό αφήνει τη χώρα με την ανάγκη εξεύρεσης περίπου 13 δις ευρώ από εξωτερική χρηματοδότηση.

  • Διεθνές Νομισματικό Ταμείο
Όταν επιτευχθεί συμφωνία, το ΔΝΤ πρέπει να απελευθερώσει την καταβολή 3,5 δις ευρώ που συνδέεται με την έκτη αναθεώρηση του προγράμματος. Η αναθεώρηση είχε αρχικά προγραμματιστεί να ολοκληρωθεί μέχρι τις 31 Αυγ 2014, όπως δημοσιεύθηκε  με την έκθεση της πέμπτης επανεξέτασης τον Ιούνιο του 2014.  Η οποία εξακολουθεί να μην έχει ολοκληρωθεί. Επιπλέον, το ΔΝΤ θα μπορούσε να επιταχύνει τις πληρωμές που συνδέονται με την έβδομη και την όγδοη αξιολόγηση, οι οποίες είχαν προγραμματιστεί και έπρεπε να είχαν ολοκληρωθεί μέχρι 30 Νοεμβρίου 2014, και 28 Φεβρουαρίου του 2015 αντίστοιχα. Αυτό θα δημιουργήσει ένα επιπλέον κεφάλαιο 5,3 δις €. Οι υπολειπόμενες ανάγκες ανέρχονται σε 3,8 δις €.

  • European Financial Stability Facility (EFSF) 
Τα κεφάλαια από την τελευταία δόση του πακέτου βοήθειας από τoν EFSF ύψους 1,8 δις € έχουν προγραμματιστεί να διανεμηθούν όταν κλείσει η παράταση των τεσσάρων μηνών (σ.σ. και εφόσον υπάρξει συμφωνία).  Αυτό αφήνει ένα κενό μόλις 2 δις ευρώ.

  • Λοιποί
Το υπολειπόμενο κενό μπορεί να συμπληρωθεί με τουλάχιστον έναν από τους παρακάτω δύο τρόπους. Ο πρώτος τρόπος θα ήταν εάν ΕΚΤ αύξανε το ανώτατο όριο, όσον αφορά την έκδοση των εντόκων γραμματίων και την αποδοχή τους από τις Ελληνικές τράπεζες. Επί του παρόντος ορίζεται στα 15 δις €. Ο δεύτερος θα ήταν εάν επέτρεπαν στους Έλληνες να αξιοποιήσουν με τον ευρωπαϊκό μηχανισμό σταθερότητας την προληπτική πιστωτική γραμμή, την οποία, τα μέλη της ευρωζώνης, δήλωσαν την 8η Δεκεμβρίου ότι είναι διατεθειμένα να χορηγήσουν.

  • Οι κίνδυνοι
Η χαώδης έκβαση, σε σύγκριση με τη βασικό μας σενάριο, θα συμβεί, εάν η καλή θέληση των Ευρωπαίων εξανεμιστεί και η Ελλάδα πιθανόν να αναγκαστεί να βγει από την νομισματική ένωση, αντί να διαπραγματεύεται την έξοδο. Αυτό θα μπορούσε να συμβεί αν η χώρα αποτύγχανε να καταλήξει σε συμφωνία εντός συγκεκριμένου χρονικού πλαισίου  και υπερημερίας επί πληρωμή χρέους.και χρεοκοπούσε αθετώντας κάποια πληρωμή.

Η ΕΚΤ θα έβρισκε τότε δύκολα τρόπους να παράσχει ρευστότητα στο τραπεζικό σύστημα της Ελλάδος, αν η χώρα είχε επισήμως την ταμπέλα του χρεοκοπημένου.

Αν έκλεινε η στρόφιγγα της ρευστότητας ο τραπεζικός τομέας θα γονάτιζε. Το αποτέλεσμα της αποτυχίας θα ανάγκαζε την Ελλάδα να αρχίσει να τυπώνει νέο νόμισμα. Αυτή η διευθέτηση θα επέτρεπε, πιθανότατα στην Ελλάδα να σταθεί ξανά στα πόδια της μακροπρόθεσμα, ωστόσο θα μπορούσε να προκαλέσει μεγαλύτερες βλάβες βραχυπρόθεσμα.
Τρίτο πακέτο διάσωσης
Η Ελλάδα θα πρέπει όμως να συνεχίσει να ανησυχεί για την αποπληρωμή των υποχρεώσεων του επόμενου χρόνου.  Αυτό θα περιλαμβάνει τη διαπραγμάτευση ενός τρίτου πακέτου διάσωσης μετά την παράταση των τεσσάρων μηνών που λήγει στο τέλος του Ιουνίου.  Το αποτέλεσμα των διαπραγματεύσεων που πιθανώς θα προκύψει, θα είναι η Ελλάδα να τρέξει ένα πρωτογενές πλεόνασμα της τάξης του 1,5-2% του ΑΕΠ έτσι ώστε να εξυπηρετεί τα χρέη της.

Οι πολιτικοί φαίνεται να έχουν αποκλείσει ένα κούρεμα του χρέους που διακρατείται από τις άλλες κυβερνήσεις της ζώνης του ευρώ. Σε κάθε περίπτωση, η διαγραφή εκείνου του τμήματος του χρέους, θα έχει περιορισμένη επίδραση στο ελληνικό προϋπολογισμό, επειδή τα 141,8 δις € της χρηματοδότησης από τον EFSF έχει ήδη μια περίοδο χάριτος 10 ετών κατά την οποία οι δεδουλευμένοι τόκοι δεν αποπληρώνονται. Το επιτόκιο για τα 52,9 δις € της ελληνικής Δανειοδοτήσεις είναι το τρίμηνο Euribor συν 50 bps.

Δεν φαίνεται επίσης να υπάρχει περιθώριο για τη διαπραγμάτευση του κόστους χρηματοδότησης.  Όπως ήδη αναφέρθηκε, το κόστος εξυπηρέτησης είναι ανύπαρκτο στα τρία τέταρτα του συνόλου.  Η επέκταση των συγκεκριμένων όρων στα κεφάλαια του προγράμματος της Ελληνικής Δανειοδοτικής Διευκόλυνσης, θα αποφέρει μόνο περίπου 274 εκατομμύρια ευρώ το 2015. Αυτό είναι λιγότερο από 0,2% του ΑΕΠ.

Η πιο πιθανή έκβαση για την αντιμετώπιση του συνολικού χρέους που διακρατούν οι χώρες της ζώνης του ευρώ είναι ένας γύρος για την παράταση και την επέκταση του. Ο ΣΥΡΙΖΑ θα αφήσει αυτή τη μάχη για μια μελλοντική κυβέρνηση όσο εκείνο το τμήμα του χρέους δεν περιορίζει τα τρέχοντα σχέδια δαπανών του.

Η πολιτική αβεβαιότητα από κάποια πιθανή διαφωνία σύντομα, στους κόλπους του κυβερνητικού συνασπισμού ΣΥΡΙΖΑ-ΑΝΕΛ
Οι επίπτωσεις από οποιαδήποτε πιθανή διαφωνία στο άμεσο μέλλον, στο πλαίσιο του συνασπισμού ΣΥΡΙΖΑ-ΑΝΕΛ μετριάζεται με την στήριξη που παρέχεται από τον ηγέτη της αντιπολίτευσης, Αντώνη Σαμαρά.  Ο οποίος έχει εκφράσει τη θέληση του για μια εθνικής ενότητας, ώστε να κρατηθεί η χώρα εντός της ζώνης του Ευρώ.  Μεσοπρόθεσμα και μακροπρόθεσμα, υπάρχει ο κίνδυνος, να αντιδράσουν κοινοβουλευτικά στελέχη από την αδυναμία του ΣΥΡΙΖΑ να κάνει πράξη τις δεσμεύσεις του και να άρει τις περικοπές που έγιναν τα τελευταία χρόνια. Κάτι τέτοιο θα επέφερε περαιτέρω πολιτική αστάθεια και - σε ένα ακραίο σενάριο - να αναλάβει ένα πολιτικό κόμμα ή παράταξη που έχει στις προθέσεις του την έξοδο από την νομισματική ένωση. Οι δημοσκοπήσεις δείχνουν ότι οι Ελληνες ψηφοφόροι προς το παρόν θέλουν να παραμείνει η χώρα στην ευρωζώνη αν και η κοινή γνώμη θα μπορούσε να αντιστραφεί, εκτιμώντας ότι το κόστος παραμονής είναι μεγαλύτερο από όσο είχε υποσχεθεί ο ΣΥΡΙΖΑ προεκλογικά

πηγή: bloomberg


Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου